Joogatunnit

Astangajooga mielletään yleensä hyvin fyysiseksi joogamuodoksi. Astangan virtaavat ja jopa akrobatiaa muistuttavat liikkeet tuovat nopeasti kehoon voimaa ja liikkuvuutta, mutta se on vain murto-osa astangan monipuolisesta harjoittelumenetelmästä. Astangassa yhdistyy fyysisen tekemisen ja asanoissa rentoutumisen myötä tasapaino, joka tuo meditatiivisen mielen ja raukean olotilan tunnin jälkeen. Ennen astangatunnille osallistumista suositellaan käymään aloituskurssi.

Vedetty tunti ​tarkoittaa, että ohjaaja vetää tunnin suullisesti ja jokainen seuraa ohjeistusta samanaikaisesti. Voit lopettaa harjoituksen missä vaiheessa tahansa ja siirtyä omatoimisesti loppuliikkeiden kautta loppurentoutukseen. Ohjaaja antaa lisää ohjeistusta ennen tunnin alkua. Tunnit sopivat kaiken tasoisille harjoittelijoille.

Tämä tunti on kevyempi ja lyhyempi versio vedetystä astangatunnista. Vedetty tunti ​tarkoittaa, että ohjaaja vetää tunnin suullisesti ja jokainen seuraa ohjeistusta samanaikaisesti.

Tunnit sopivat kaiken tasoisille harjoittelijoille.

Mysore ​tarkoittaa tuntia, jossa ohjaaja on paikalla, mutta jokainen harjoittelija tekee omaa harjoitusta omassa tahdissa. Ohjaaja avustaa ja neuvoo aina tarpeen vaatiessa. Mysoretunneilla jokainen pääsee tekemään sen mukaan mikä itselle on milloinkin tarpeen ja näillä tunneilla on mahdollisuus saada henkilökohtaisempaa opastusta. Näin harjoitusta pääsee syventämään ja matka oman elämän ja sisimmän syövereihin voi alkaa! Tunnit sopivat kaiken tasoisille harjoittelijoille.

Oma harjoitus ​tarkoittaa tuntia jossa jokainen harjoittelija tekee omaa harjoitusta omassa tahdissa. Tällä tunnilla ei ole ohjaajaa, vaan jokainen harjoittelee itsenäisesti salissa muiden kanssa. Tunnille voi saapua oman aikataulun mukaan.

Jos tulet tälle tunnille ensimmäistä kertaa, ota yhteyttä: info@joogaporvoo.fi

Tällä tunnilla paneudumme joogisiin teksteihin, käsitteisiin ja kokemuksiin, tarinoita unohtamatta. Pohdimme, keskustelemme ja kyseenalaistamme.
Tekstit, kuten Jooga Sutra ja Bhagavad Gita tulevat sinulle tutummaksi tällä tunnilla. Näitä tekstejä, sekä lyhyempiä mantroja myös resitoimme ääneen eli chanttaamme.

Mitään ei tarvitse osata.
Kiinnostus ja avoimuus vievät pitkälle.
Lämpimästi tervetuloa mukaan filosofiseen syksyyn.

Flow on virtaava joogamuoto, jossa asanat vaihtuvat hengityksen tahdissa. Tunnilla tehdään usein hengitys-, lihasvoima- ja tasapainoharjoituksia, sekä kehon joustavuutta ja liikkuvuutta lisääviä asanoita. Harjoitus parantaa kehonhallintaa ja se avaa kehoa, tehden olosta rauhallisen, mutta energisen. Tunti päättyy aina rentouttavaan savasanaan, jonka jälkeen olo on ihanan rauhoittunut. 

Easy flow on hidastempoinen tunti, jossa jokaisen on helppo pysyä mukana. Tunnilla tehdään paljon avaavia liikkeitä, haastetaan tasapainoa ja vahvistetaan kehoa, rentoutumista unohtamatta. Tunti päättyy aina pitkään ja rauhalliseen rentoutukseen, jossa kehon ja mielen annetaan levätä. Tämä tunti on täydellinen sinulle, joka olet vasta aloittanut joogan ja haluat rauhassa opetella erilaisia asanoita. 

Kundaliinijooga on ikivanha joogamuoto, jota kutsutaan myös tietoisuuden joogaksi. Se sopii kaikille joogasta kiinnostuneille, ja tunneille voi tulla aloittelijakin. Kundaliinijooga vahvistaa kehoa, lievittää stressiä, rauhoittaa mieltä ja tasapainottaa chakroja.

Tunti koostuu vaihtelevasti jooga-asanaharjoituksista, hengitysharjoituksista, meditaatiosta sekä mantra-laulusta. Jokainen tunti on erilainen kokemus. Opettajalta voit aina kysyä, jos sinua askarruttaa soveltuuko harjoitus sinulle ja sitä voidaan muokata tarvittaessa.

Yin jooga on rauhallinen joogamuoto, jossa pitkäkestoisissa asanoissa rentoutetaan kehoa hengityksen avulla. Se sopii jokaiselle, joka haluaa pysähtyä hoitamaan kehoa ja mieltä.

Yin jooga on synnyttänyt suuren suosion viime vuosien aikana. Eikä ihme, sillä se rauhoittaa meidän parasympaattista hermostoa ja sen vuoksi se toimii mainiona vastapainona hektiselle arjelle. Harjoitus pyrkii vaikuttamaan sidekudoksiin, niveliin ja jänteisiin, tehden kehosta liikkuvan ja joustavan. Harjoituksessa keskitytään usein lantionseudun alueelle, sillä lantio on kehomme voimapesä, joka usein on myös jumissa. Hengityksen avulla pyritään rentouttamaan kehoa mahdollisimman paljon ja luomaan meditatiivinen tila harjoitukselle. Harjoituksen jälkeen keho tuntuu levolliselta ja mieli rauhoittuneelta.

Yin jooga on upea väline pitämään omasta hyvinvoinnista huolta ja se sopii helppoutensa vuoksi ihan jokaiselle. Harjoituksen aikana käytetään erilaisia apuvälinetä tukemaan asanoita. Usein harjoituksessa on mukana lempeä musiikki ja joskus saatat kuulla äänimaljojen suloista sointia.

Feminine Yin® on naiseutta vahvistava yin jooga-harjoitus, jonka asennot avaavat ja hoitavat mm. lantion sekä rintakehän aluetta, tukevat hormonitoimintaa, vastustuskykyä ja aineenvaihduntaa.

Harjoituksen aikana ohjaaja kiertää käsittelemässä muutamia naisen hyvinnoille tärkeimpiä akupisteitä, joilla voidaan tukea asentojen vaikutuksia. Harjoitus vahvistaa ja lisää luovuutta, itsensä arvostamista, hyväksyntää sekä rakastamista. Koko harjoituksen ajan voit vain olla ja levätä.

Jäykän jätkän jooga on miesten oma joogatunti. Tunti on tarkoitettu jokaiselle miehelle, joka kokee haluavansa lisää voimaa ja liikkuvuutta kehoonsa. Saatat huomata myös mielessä raukeuden tunnetta tunnin päätteeksi. Asennot ovat helppoa ja ne ovat muokattavissa jokaiselle sopivaksi. Tämä on fyysinen tunti, jossa jokainen varmasti pysyy mukana.

Tunnilla hiki virtaa rentoa meininkiä unohtamatta!

Lempeä iltajooga on sanansa mukaisesti lempeä, koko kehoa rauhoittava jooga, joka sopii myös vasta-alkajille. Tunti on täydellinen tapa päättää kulunut viikko ja kaunis tapa aloittaa alkava viikko. Tunnilla tehdään lempeitä liikkeitä, rauhallisen hengityksen tahdissa ja tunnilla käytetään paljon yin -tyyppisiä asanoita. Tunti ei seuraa tiettyä kaavaa vaan tuntien teemat vaihtelevat jatkuvasti. Tunnilla saatat hengittää rauhallisesti kynttilämeren keskellä tai kuunnella rauhoittavaa äänimaailmaa. Tunnin jälkeen keho on levollinen ja rauhoittunut päivän askareista.

Seasonal Yoga is designed to practice asanas, pranayama and meditation in alignment with the seasons. Diet, lifestyle and seasons according to Ayurveda will also be discussed during the class. Ayurveda’s sister science, is Yoga.

Ayurveda is the science of life (Ayur = life, Veda = science or knowledge). Vata season is associated with autumn – winter, when the wind picks up and the climate becomes more dry and cold. As our external environment changes, it increases Vata in our internal environment which can lead to anxiety and nervousness. Our yoga practice should reflect the opposites of these qualities until Vata alleviates in the spring. Yoga for Vata season focuses on slow movements. Grounding forward bends, twists and warrior poses are encouraged to stabilize Vata. 

Get grounded!

Lapsijooga on tarkoitettu 10-13-vuotiaille lapsille. Se pohjautuu hathajoogaan ja kehoterapiaan. Jokaisella tunnilla on oma teema ja teeman ympärille muodostuu ihana tarina, jonka puitteissa asanoita ja harjoituksia tehdään.

Tunneilla tehdään myös mm. rentoutusharjoituksia, meditaatiota, visualisointia ja keskittymisharjoitteita niin, että harjoitukset on suunnattu nimenomaan lapsille. Joogalla on suotuisia vaikutuksia lapsen motoriikkaan, kun tasapaino paranee, notkeus lisääntyy ja kehon tuntemus paranee.

Huom! Tunnille voi osallistua myös perhekortilla, jolloin koko perhe joogaa samalla joogakortilla.

Sointukylvyssä (vastuullinen PH® -äänirentoutusmetodi) äänimaljojen ja gongin värähtelevät äänet saavat mielen sekä kehon rauhoittumaan ja voit kokea ihanan syvärentoutuksen tilan. Syvärentoutuksen aikana sinulla on mahdollisuus palautua fyysisestä ja henkisestä stressistä ja kääntyä hetkeksi sisäänpäin omaan itseesi.

Sointukylvyssä makoillaan mukavasti viltin alla antaen äänimaljojen ja gongin äänten helliä kehoa ja mieltä. Sointukylpy on kestoltaan tunnin, joka sisältää pienen alustuksen, itse sointukylvyn noin 45 minuuttia ja lopuksi palaudutaan rauhassa tähän hetkeen.

Virkistävä tauko päivään! Tunnilla irtaudumme hetkeksi päivän kiireistä ja hidastamme tahtia hengityksen ja kehoa avaavien liikkeiden avulla. Harjoitus kohdistuu pääasiassa niska- ja hartiaseudulle, selkään sekä lantion ja lonkkien alueelle.

Tältä tunnilta saat iloa ja energiaa iltapäivään. Tunti sopii kaikille!

Slow Yogassa liikutaan hitaasti etsien asanan sisäistä linjausta ja hengityksen ohjaamalla harjoituksella haetaan asanaan sekä rentoutta että pyritään vähentämään energiankäyttöä asanan ylläpidossa. Näin saavutetaan pikkuhiljaa asanan vakaus ja liikkumattomuus. Vakaassa asanassa mielen rauhoittaminen ja hengityksen tarkkailu mahdollistaa patsaankaltaisen liikkumattomuuden sekä pulssin tasapainottamisen. Näihin tavoitteisiin kukin etenee omaa tahtiin oman tason mukaan.

Slow yogassa käytetään usein erilaisia apuvälineinä vyötä, palikkaa ja seinää. Työskentely tekniikkaa harjoitellessa opettaja avustaa oppilaita ja tunneilla voidaan tehdä myös parityöskentelyä (ei korona-aikaan).

Tästä tunnista on helppo aloittaa slow jooga harjoitus. Tunti sopii aloittelijoille sekä myös joogaa aiemmin harrastaneille. Asanoista on tarjolla erilaisia variaatioita, joten jokainen voi tehdä harjoituksen omaa kehoa kuunnellen. Teemme tunnilla rauhallisesti etenevää, dynaamista harjoitusta, jossa keskitymme vahvistamaan ja vakauttamaan kehoa. Käytämme apuvälineitä ja tällä tunnilla on mahdollista keskittyä oman kehon haasteisiin.

Ohjelmaan sisältyy myös hengitysharjoituksia, joita viedään eteenpäin kauden aikana. Harjoitus on koottu niin, että sen vaikutus kehoon on hermostoa rauhoittava. Harjoitus päättyy aina loppurentoutukseen.

Dynaamisen slow joogan tunneilla tehdään vaihtuvia asanasarjoja, jotka on koottu usein jonkin tietyn teeman ympärille. Eri viikkoina käsitellään mm. lonkkanivelen, hartiarenkaan, selän alueen tai jalkapohjien työkentelyä, vahvistusta sekä liikkuvuuden lisäämistä.

Tunteihin sisältyy hengitys- ja rentoutumisharjoituksia. Asanoissa työskennellään staattisesti, mutta aktiivisesti huomion kääntyessä sisäänpäin, kehon sisäisiä viestejä ja linjauksia kuunnellen. Tunti sopii kaikille slow joogasta kiinnostuneille.

Rauhallinen ja hengittävä harjoitus, joka valmistelee kehoa ja mieltä päivään. Tunnilla tehdään virtaavaa ja energisoivaa harjoitusta, jossa on viikoittain vaihtuva asanajärjestys. Asanat ovat helppoja ja niistä on tarjolla eri variaatioita. Teemme tunnin alussa hitaita aurinkotervehdyksiä tai muita lämmittäviä harjoituksia.

Asanoiden lisäksi keskitymme hengityksen tarkkailuun ja teemme erillisiä hengitys- ja rentoutumisharjoituksia. Tunti sopii kaiken tasoisille joogaajille.

Joogaterapia on kokonaisvaltainen itsehoitomenetelmä. Joogaterapialla voidaan helpottaa jännityksiä, stressiä, masennusta, ahdistusta, unettomuutta, kiputiloja, kohentaa kehon ryhtiä ja kannattelua, oppia ergonomista liikkumista sekä vapautunutta ja laadukasta hengitystä, lisätä tietoisuus ja läsnäolotaitoja ja syventää itsetuntemusta. 
Joogaterapia auttaa ennaltaehkäisemään ja hoitamaan kehon sekä mielen sairauksia, kuten erilaisia tuki- ja liikuntaelinongelmia tai hengitysvaikeuksia. Päätavoitteena on oppia ymmärtämään ja oivaltamaan kehon, hengityksen, mielen ja tunnetilojen yhteys toisiinsa ja sitä kautta kokonaisvaltaisesti löytää keinoja parantaa omaa hyvinvointia. Sitä voidaan käyttää myös erilaisten sairauksien hoidon tukena. 

Sanskriitin sana Svastha tarkoittaa terveyden ja tasapainon tilaa. Ammattimainen Svastha joogaterapia yhdistää tehokkaan perinteisen joogan näkökulman nykyaikaiseen lääke- ja liikuntatieteeseen.

Käytämme oire- ja ongelmakohtaista lähestymistapaa. Se mahdollistaa työskentelyn joogan keinoin erilaisten vaivojen ehkäisyssä ja terapiassa. Erilaisille sairauksille ja vaivoille annetaan hoitosuosituksia yleisten hoitoperiaatteiden lisäksi. Svastha joogaterapia tarjoaa tietoa ja kokemusta käsitellä erilaisia vaivoja turvallisesti ja tehokkaasti joogan avulla. 

Joogaterapiassa olennaista on, että oppilas on itse motivoitunut käyttämään joogan keinoja hyvinvointinsa edistämiseksi. Joogaterapia sopii kaikille eikä vaadi aikaisempaa kokemusta joogasta.

Terapeuttina toimii Svastha joogaterapeutti, jooga- ja meditaatio-opettaja Emma Slow. Lisäksi Emma kouluttaa Samatva joogaohjaajia sekä Svastha joogaterapeutteja. Joogaterapiaopintojen lisäksi Emmalla on taustalla myös fysioterapian opintoja. Emmalla on 20-vuoden kokemus joogasta ja 15- vuoden kokemus joogan opettamisesta.