F0DD55FA-4D90-4B76-B5F1-922F3D34C01F_1_201_a

Astangajooga mielletään yleensä hyvin fyysiseksi joogamuodoksi. Astangan virtaavat ja jopa akrobatiaa muistuttavat liikkeet tuovat nopeasti kehoon voimaa ja liikkuvuutta, mutta se on vain murto-osa astangan monipuolisesta harjoittelumenetelmästä. Astangassa yhdistyy fyysisen tekemisen ja asanoissa rentoutumisen myötä tasapaino, joka tuo meditatiivisen mielen ja raukean olotilan tunnin jälkeen. Ennen astangatunnille osallistumista suositellaan käymään aloituskurssi.

Vedetty tunti ​tarkoittaa, että ohjaaja vetää tunnin suullisesti ja jokainen seuraa ohjeistusta samanaikaisesti. Voit lopettaa harjoituksen missä vaiheessa tahansa ja siirtyä omatoimisesti loppuliikkeiden kautta loppurentoutukseen. Ohjaaja antaa lisää ohjeistusta ennen tunnin alkua. Tunnit sopivat kaiken tasoisille harjoittelijoille.

Mysore ​tarkoittaa tuntia, jossa ohjaaja on paikalla, mutta jokainen harjoittelija tekee omaa harjoitusta omassa tahdissa. Ohjaaja avustaa ja neuvoo aina tarpeen vaatiessa. Mysoretunneilla jokainen pääsee tekemään sen mukaan mikä itselle on milloinkin tarpeen ja näillä tunneilla on mahdollisuus saada henkilökohtaisempaa opastusta. Näin harjoitusta pääsee syventämään ja matka oman elämän ja sisimmän syövereihin voi alkaa! Tunnit sopivat kaiken tasoisille harjoittelijoille.

Itsenäinen harjoitus tarkoittaa joogaharjoitusta, jossa ei ole ohjaajaa mukana. Voit tulla tekemään omaa harjoitusta klo 6-9 välisenä aikana. Tunnille varataan paikka normaalisti varausjärjestelmän kautta. Jos olet ensimmäistä kertaa tulossa, ota yhteyttä: info@joogaporvoo.fi

Flow on virtaava joogamuoto, jossa asanat vaihtuvat hengityksen tahdissa. Tunnilla tehdään usein hengitys-, lihasvoima- ja tasapainoharjoituksia, sekä kehon joustavuutta ja liikkuvuutta lisääviä asanoita. Harjoitus parantaa kehonhallintaa ja se avaa kehoa, tehden olosta rauhallisen, mutta energisen. Tunti päättyy aina rentouttavaan savasanaan, jonka jälkeen olo on ihanan rauhoittunut. 

Easy flow on hidastempoinen tunti, jossa jokaisen on helppo pysyä mukana. Tunnilla tehdään paljon avaavia liikkeitä, haastetaan tasapainoa ja vahvistetaan kehoa, rentoutumista unohtamatta. Tunti päättyy aina pitkään ja rauhalliseen rentoutukseen, jossa kehon ja mielen annetaan levätä. Tämä tunti on täydellinen sinulle, joka olet vasta aloittanut joogan ja haluat rauhassa opetella erilaisia asanoita. 

Tällä tunnilla herätellään keho aurinkoa tervehtien. Aamulla keho on usein jäykkä ja liikkuvuus palautuukin kuin varkain tällä tunnilla. Tuntiin kuuluu hengityksen tahdissa virtaavia liikesarjoja, joihin ensin lämmitellään keho huolella alkulämmittelyllä ja sen jälkeen vielä aurinkotervehdysten kera.

Asanat ovat hatha-joogan klassisia liikkeitä, jotka sidotaan sulaviksi sarjoiksi ja jotka haastavat kehoa monipuolisesti. Sarjoihin liittyy myös lihaksia vahvistavia voimaosioita, tasapainoharjoittelua unohtamatta. Harjoittelun myötä opitaan käyttämään kehon keskustaa voimantuottoon, sekä syvähengitystä liikkeiden tukena. Jokainen tunti päättyy rentoutukseen, jossa harjoituksen hyväätekevät vaikutukset laskeutuvat sekä kehoon että mieleen.

Kundaliinijooga on ikivanha joogamuoto, jota kutsutaan myös tietoisuuden joogaksi. Se sopii kaikille joogasta kiinnostuneille, ja tunneille voi tulla aloittelijakin. Kundaliinijooga vahvistaa kehoa, lievittää stressiä, rauhoittaa mieltä ja tasapainottaa chakroja.

Tunti koostuu vaihtelevasti jooga-asanaharjoituksista, hengitysharjoituksista, meditaatiosta sekä mantra-laulusta. Jokainen tunti on erilainen kokemus. Opettajalta voit aina kysyä, jos sinua askarruttaa soveltuuko harjoitus sinulle ja sitä voidaan muokata tarvittaessa.

Yin jooga on rauhallinen joogamuoto, jossa pitkäkestoisissa asennoissa rentoutetaan kehoa. Yin sopii jokaiselle, joka haluaa pysähtyä hoitamaan kehoa ja mieltä.

Yin jooga on synnyttänyt suuren suosion viime vuosien aikana. Eikä ihme, sillä se rauhoittaa parasympaattista hermostoa ja sen vuoksi se toimii mainiona vastapainona hektiselle arjelle. Yin vaikuttaa sidekudoksiin, niveliin ja jänteisiin, tehden kehosta liikkuvan ja joustavamman. Harjoituksessa keskitytään usein lantionseudun alueelle, sillä lantio on kehomme voimapesä, joka usein on myös jumissa. Yin tekee hyvää myös selkärangalle, hoitaa sisäelimiä ja vaikuttaa aineenvaihduntaan positiivisesti.

Hengityksen avulla pyritään rentouttamaan kehoa ja luomaan meditatiivinen tila harjoitukselle. Harjoituksen jälkeen keho tuntuu levolliselta ja mieli rauhoittuneelta. Myös unen laatu paranee usein yinin jälkeen, ja vastaavasti aamuyin on loistava tapa aloittaa uusi päivä.

Yin jooga on upea väline pitämään omasta hyvinvoinnista huolta ja olemaan itselle läsnä. Yin sopii ihan jokaiselle, sillä kaikki asennot eli asanat tehdään täysin oman kehon liikkuvuuden mukaan. Harjoituksen aikana käytetään usein apuvälineitä kuten bolsteria ja blokkeja, jotka auttavat lihaksia rentoutumaan. Kaikki tarvittavat välineet löytyvät Jooga Porvoosta. Yin tuntien taustalla ja harjoituksen tukena on tunnin teeman mukaan suunniteltu rauhallinen taustamusiikki. 

Jäykän jätkän jooga on miesten oma joogatunti. Tunti on tarkoitettu jokaiselle miehelle, joka kokee haluavansa lisää voimaa ja liikkuvuutta kehoonsa. Saatat huomata myös mielessä raukeuden tunnetta tunnin päätteeksi. Asennot ovat helppoa ja ne ovat muokattavissa jokaiselle sopivaksi. Tämä on fyysinen tunti, jossa jokainen varmasti pysyy mukana.

Tunnilla hiki virtaa rentoa meininkiä unohtamatta!

Lempeä iltajooga on sanansa mukaisesti lempeä, koko kehoa rauhoittava jooga, joka sopii myös vasta-alkajille. Tunnilla tehdään lempeitä liikkeitä, rauhallisen hengityksen tahdissa ja tunnilla käytetään paljon yin joogasta tuttuja asanoita. Tunti ei seuraa tiettyä kaavaa, vaan tuntien teemat vaihtelevat jatkuvasti. Tunnilla saatat hengittää rauhallisesti kynttilämeren keskellä tai kuunnella rauhoittavaa äänimaailmaa. Tunnin jälkeen keho on levollinen ja rauhoittunut päivän askareista.

Tällä tunnilla avataan keho kokonaisvaltaisesti, tehdään lihaskuntoharjoituksia, haastetaan tasapainoa ja rauhoitetaan mieli hengitysharjoituksilla. Lounasjooga on suunniteltu työpäivän lomaan virkistämään kehoa ja mieltä. Tämän tunnin jälkeen on loistava fiilis jatkaa päivää. Tunnin kesto 45min.